Jeszcze co prawda nie ogłoszono programu Maluch+2022, ale warto już się do niego dobrze przygotować. Tym bardziej, że w poprzednich latach ogłoszenie konkursu następowało zazwyczaj we wrześniu, październiku lub na początku listopada, więc konkurs może zostać ogłoszony w każdej chwili.

wniosek maluch+2022

Dla “zupełnie zielonych” osób, które zastanawiają się nad otworzeniem własnej placówki parę podstawowych informacji:

1. Co to jest Maluch+2022?

W ramach program “Maluch+”2022 będzie można otrzymać dotację na utworzenie: nowej placówki, na utworzenie nowych miejsc w już działającej placówce oraz na funkcjonowanie miejsc (dopłata dla do miesięcznego czesnego dla dziecka). W ubiegłych latach były to moduły nr 3 (utworzenie miejsc) i moduł 4 (funkcjonowanie). Moduły 1 i 2 były przeznaczone dla samorządów i nie będziemy ich tu omawiać.

2. Kto może uzyskać dotację Maluch+2022?

W ramach modułu 1 i 3 dofinansowanie w latach ubiegłych mogła otrzymać osoba prowadząca działalność gospodarczą, lub podmioty prawne (np. spółki) jeśli w terminie i poprawnie złożyła wniosek do właściwego sobie urzędu wojewódzkiego. Osoba ta nie mogła mieć też wcześniej problemów z rozliczeniem poprzednich dotacji “Malucha”.

3. Ile można otrzymać dofinansowania?

  • w przypadku żłobków : do 10.000zł na każde nowo utworzone miejsce i nie więcej niż 80% “wartości realizacji zadania”. Prościej: jeśli planujemy żłobek na 20 dzieci to możemy otrzymać 200.000zł i będzie to 80% z całego przedsięwzięcia. Całość będzie kosztować 250.000zł. Wkład własny to 50.000zł.
  • w przypadku dziennego opiekuna: do 5.000zł na każde miejsce. Reszta j.w.

4. Jakie są warunki, które trzeba spełnić, aby nikt nie zażądał zwrotu dotacji?

  • placówka musi funkcjonować przez 5 lat, czyli jeśli zaczniemy w 2022 to musi działać do 2027 roku,
  • co najmniej 60% miejsc musi być “obsadzonych” czyli “zajętych”. Jeśli mamy żłobek na 20 miejsc to musimy mieć zapisanych 12 dzieci. Ten warunek w 2021 został wycofany do momentu zniesienia przez rząd stanu pandemii, ponieważ nowe żłobki, które otworzyły się w 2021 miały problem z obsadzeniem miejsc.

5. Co w przypadku, gdy nie spełni się tych warunków?

Przy podpisaniu umowy o przyznaniu dotacji z urzędem wojewódzkim podpisuje się weksel in blanco i w przypadku niespełnienia warunków określonych w umowie urząd może zażądać zwrotu dotacji na zasadach określonych w programie konkursu “Maluch+2022”.

Jak się przygotować do napisania wniosku Maluch+2022?

Programy konkursów “Maluch+” z ubiegłych lat nieznacznie tylko różnią się między sobą, dlatego na podstawie poprzednich programów można się całkiem dobrze przygotować do napisania wniosku w tym roku. Warto przejrzeć poprzednie programy, zwłaszcza gdy ktoś pierwszy raz planuje napisać wniosek. Programy te można znaleźć na stronach urzędów wojewódzkich i na stronie www.gov.pl

Rok temu napisałam ebooka “Jak napisać wniosek “Maluch+”2021” gdzie krok po kroku objaśniłam co i jak wpisać w tabelki, rubryczki, aby wniosek bez problemu przeszedł weryfikację i aby łatwo go było rozliczyć. Dostałam same pozytywne informacje od osób, które kupiły ebooka, wszystkie otrzymały dotację😃. Gdy tylko zostanie ogłoszony nowy program zaktualizuję ebooka, by wszystkie wskazówki były w nim aktualne. Więc jeśli ktoś jest zainteresowany polecam zapisać się subskrypcję, albo po prostu napisać do mnie e-mail, na pewno zostanie o nim powiadomiony🙂.

Jak napisać kalkulację kosztów we wniosku Maluch+2022?

Podam Ci parę wskazówek jak prawidłowo wypełnić wniosek. Wniosek składał się w latach poprzednich z :

  • oferty konkursowej,
  • kalkulacji kosztów,
  • programu inwestycji lub opisu realizacji zadania (zależnie od tego czy będziesz robić remont czy np. przebudowę),
  • dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu,
  • oświadczeń.

Bez wątpienia jedną z trudniejszych części do wypełnienia we wniosku jest kalkulacja kosztów. Poniżej podaje Wam wzór kalkulacji z konkursu z ubiegłego roku Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego.

wniosek maluch+2022
Kalkulacja kosztów moduł 3 Program “Maluch+”2021, źródło: www.duw.pl

Musimy teoretycznie określić co i ile będzie nas kosztowało podczas remontu lokalu. Jest tak dużo zmiennych i rzeczy, których nie można przewidzieć podczas remontu ( i ostatnio ceny materiałów budowlanych😱), że przypomina to raczej wróżenie z fusów niż plan wydatków. Mimo to trzeba go wypełnić. Po kolei:

Koszty majątkowe.

Są to wszystkie koszty związane z remontem, który będziemy przeprowadzać. Koszty zakupu materiałów na remont, koszty robocizny, koszty wyposażenia. Każda pozycja musi mieć wartość co najmniej 10 000 zł, żeby ją tu wpisać.

Starajmy się, żeby nasze pozycje w kosztach majątkowych były jak najbardziej ogólne i żeby było ich jak najmniej.

Dlaczego? Ponieważ na pewno zdarzy się, że np. za instalacje hydrauliczne zapłacimy więcej niż założyliśmy, a za np. instalacje wentylacji zapłacimy mniej i jeśli mamy obie te rzeczy w jednej pozycji, to nie musimy potem martwić się, że rzeczywiste opłaty za bardzo odbiegają do zakładanych przez nas pozycji w kosztorysie. Nie musimy wtedy robić aktualizacji kosztów ( trzeba napisać pismo z prośbą o aktualizację kosztów i załączyć nową kalkulację). Im mniej pozycji będzie na liście i bardziej ogólne tym łatwiej później rozliczymy wniosek. Gdy pisałam pierwszy wniosek miałam około 20 (!) pozycji, ostatecznie wyszło ich 7😄. W tej rubryce musimy także określić, które pozycje pokryjemy z wkładu własnego (nie mniej niż 20% całości).

Koszty bieżące.

Są to koszty to np. wynajmu lokalu podczas trwania remontu, koszty energii elektrycznej itp., które ponosimy podczas trwania remontu.

Koszty pośrednie.

Są to koszty szkolenia, naboru i ubezpieczeń personelu, koszty certyfikacji i pozwoleń, koszty szkolenia i ubezpieczeń wolontariuszy, koszty obsługi (zarządu, obsługi księgowej, prawnej, kadrowej), koszty naboru dzieci, koszty promocji i informacji o instytucji opieki nad dziećmi, koszty prowadzenia rachunku bankowego i koszty przelewów. Nie mogą przekroczyć 15% kosztów całkowitej realizacji zadania, a o tym czy są zasadne decyduje wojewoda. Dlatego warto pamiętać, że te koszty muszą odnosić się do cen rynkowych produktów i usług. Wpisujemy ich sumę jako jedną pozycję w “kosztach bieżących” i potem dokładnie wyszczególniamy pojedyncze koszty pośrednie w ostatniej części tabeli.

Jak Ci mogę pomóc w napisaniu wniosku Maluch+2022?

Mam nadzieję, że troszkę Ci naświetliłam jak wygląda pisanie tej części wniosku. Gdyby Ci się jednak nie chciało samodzielnie rozgryzać tego i reszty załączników to polecam swojego zaktualizowanego ebooka “Jak napisać wniosek “Maluch+”2022 (już wkrótce😉). Jeśli jeszcze bardziej nie masz ochoty tego robić i mierzi Cię na myśl o wniosku, składaniu aktualizacji itd. to mogę również napisać dla Ciebie wniosek, pod Twój lokal i pod Twoją sytuację. Ty tylko podpiszesz i złożysz gotowca do urzędu.

Oferuję też kompleksowe doradztwo przy zakładaniu żłobka razem z napisaniem wniosku, czyli “trzymam Cię za rączkę” i razem omawiamy jaki lokal, ile dzieci, jak go dobrze i tanio wyremontować, jakie papiery i kiedy złożyć w urzędzie miasta, gminie, jak przygotować do obiorów, jak zaplanować budżet, prace, dokumenty niezbędne do otwarcia placówki aż do momentu uzyskania wpisu do Rejestru Żłobków i Klubów Dziecięcych. Wszystko znajdziesz w “Sklepie”. Gdybyś miała/miał pytania to dzwoń lub pisz🙂.

Póki co czekamy na ogłoszenie konkursu.

Do następnego wpisu,

Agnieszka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *