Jest parę spraw, które musisz załatwić zanim rozpoczniesz wynajem lokalu na żłobek. W przeciwnym razie możesz mieć problemy, gdy okaże się np. że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie pozwala na utworzenie żłobka.

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Masz już upatrzony lokal, który wydaje Ci się, że będzie odpowiedni pod kątem przepisów ppoż i sanepidu. Uważasz, że da się dostosować w ramach Twojego budżetu. Pierwsze co musisz zrobić to zadzwonić do Starostwa Powiatowego lub Urzędu Miasta/ Gminy. Musisz dowiedzieć się czy obszar, na którym znajduje się budynek ma miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Powiedzą Ci to w wydziale architektury, zagospodarowania przestrzennego lub geodezji (w różnych urzędach są różne ograny się tym zajmują).

Zaświadczenie o zgodności zamierzenia z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Gdy na obszarze jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego: składasz wniosek o wydanie zaświadczenia o zgodności zamierzonej zmiany sposobu użytkowania obiektu z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Po polsku: czy to, że chcemy otworzyć żłobek zgadza się z ich planami zagospodarowania. Brzmi strasznie, ale z czasem da się przyzwyczaić do tych nazw. Chodzi o to, że adaptując budynek/lokal na żłobek musimy zrobić tzw. zmianę sposobu użytkowania, (lub przebudowę) jeśli oczywiście wcześniej w tym lokalu nie było żłobka. Zmiana sposobu użytkowania, przebudowa i pokrewne tematy to materiał na następny wpis na blogu. We wniosku musimy wpisać o jaki budynek chodzi- adres i nr działki. Numer działki znajdziemy np. na stronie: ongeo.pl (gdy znajdziemy naszą działkę i w nią klikniemy to pojawi się “tytuł” np. dz. 508/95 obręb 0009 – i to są te dane, których potrzebujemy, nie musimy za nic płacić). Zaświadczenie o zgodności z planem zagospodarowania przestrzennego będzie nam niezbędne później do uzyskania zaświadczenia z sanepidu. Dopiero wtedy wynajem lokalu na żłobek, który sobie upatrzyłaś zaczyna być realny. Różne urzędy mają różne wzory wniosku. Można to też załatwić online, ale mam dla Ciebie radę:

Jeśli masz możliwość pojawiaj się w urzędzie osobiście, zwłaszcza, gdy jest to małe miasteczko, gmina. Daj się poznać paniom w urzędzie, niech Cię kojarzą, że “to ta od żłobka”. Gdy nawiążemy bezpośrednie relacje będzie nam potem łatwiej załatwiać wiele spraw.

Może się okazać, że nasze zamierzenia stworzenia żłobka są niezgodne z planem zagospodarowania przestrzennego. Z tego co słyszałam w urzędzie i od architektów – lepiej szukać innego lokalu. Zmiana warunków zagospodarowania podobno trwa nieraz latami i nie ma gwarancji, że się uda. Z tego powodu jest to takie ważne, żeby sprawdzić czy otwarcie żłobka jest zgodne z planem zagospodarowania przestrzennego! Wynajem lokalu na żłobek, w którym nie będzie można prowadzić żłobka to szaleństwo?.

Wypis i wyrys działki

wynajem lokalu na żłobek

Jeśli obszar ma plan zagospodarowania przestrzennego to składasz wniosek o wypis i wyrys działki na której znajduje się budynek. Można to zrobić osobiście, pobierając i wypełniając wcześniej wniosek (wniosek do pobrania tu) i zanosząc go do urzędu, albo przez profil ePUAP (instrukcja jak to zrobić tu). Do wniosku będzie nam potrzebny nr działki i obręb (jak znaleźć wspomniałam wcześniej). We wniosku musimy też wskazać jaki jest nasz interes prawny w uzyskaniu danych z ewidencji. Najlepiej porozmawiać o tym z pracownikiem urzędu, który podpowie nam co wpisać do rubryki. Możemy też wpisać samodzielnie np. ” uzyskanie informacji jest niezbędne do weryfikacji czy dany lokal pod adresem… znajdujący się na działce nr…. obręb…. można zaadaptować na żłobek wielooddziałowy”. Koszt jaki poniesiesz to 140zł jeśli chcesz wersję elektroniczną i 150zł jeśli drukowaną. Można zapłacić przelewem. Na wypis i wyrys czeka się do 7dni. Dokumenty będą niezbędne architektom przy tworzeniu dokumentacji projektowej.

Kopia mapy zasadniczej

Co gdy okaże się, że nie gmina/miasto nie ma planu zagospodarowania przestrzennego? Wtedy musisz złożyć wniosek o wydanie warunków zabudowy inwestycji. Do wniosku trzeba dołączyć kopię mapy zasadniczej, którą można dostać w wydziale geodezji (czasem trzeba pojechać po nią do starostwa). Za wydanie kopii mapy zapłacisz ok kilkadziesiąt złotych, zależnie od jej wielkości. Więc najpierw idziesz po mapę, a potem z nią i z wnioskiem idziesz do urzędnika, który jeśli będzie miły pomoże prawidłowo wypełnić wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy inwestycji. Na mapie konieczne jest zaznaczenie granicy działki, która Cię interesuje. Przy złożeniu wniosku trzeba ponieść opłatę 107zł i uzbroić się w cierpliwość, ponieważ wydanie warunków zabudowy może potrwać nawet 3 miesiące.. Informację, o tym, że starasz się o wydanie decyzji dostanie listownie też właściciel lokalu. Może warto byłoby zadzwonić do niego wcześniej by poinformować go tym. W decyzji, którą otrzymasz listownie będzie określone czy w budynku, który sobie uparzyłaś/upatrzyłeś będzie możliwość stworzenia żłobka i czy warto go wynająć/kupić.

Wynajem lokalu na żłobek, a przepisy ppoż

Warto byś przeczytała również pozostałe artykuły dotyczące wymogów jakie musi spełnić lokal na żłobek:

Odbiór lokalu przez straż pożarną

Jaki lokal na żłobek wybrać?

To tyle na dziś. Gratulacje dla Ciebie, że dotarłaś/dotarłeś do końca tego wpisu! Niech ta wytrwałość towarzyszy Ci podczas wizyt w urzędach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *